ورود / عضویت

تاثیر رنگ ها در عکاسی و توضیح خصوصیت ۸ رنگ مختلف

123 بازدید
0 دیدگاه
دسته بندی :
تاثیر رنگ ها در عکاسی و توضیح خصوصیت هر رنگ
[ از ۲ رأی ]

توضیح کوتاه

نقش رنگ ها درعکاسی به لحاظ هنری و بصری یکی ازمهم ترین فاکتورهای عکس به شمار می رود که می تواند روی احساسات وعلایق بیننده تاثیرگذار باشد.

تاثیر رنگ در عکاسی

رنگ ها در عکاسی مثل زندگی ما انسان ها بسیار تاثیرگذار و مهم هستند. بخشی ازعکاسی، هنر انتقال احساسات با استفاده از مفاهیم اختصاصی رنگ هاست. رنگ گویاترین عنصری است که عکاس برای به تصویر کشیدن دراختیار دارد. به همین دلیل است که تاثیر رنگ ها در عکاسی را از تاثیر خط فرم و کنتراست نیز مهم تر دانسته اند.

با استفاده از رنگ‌ها می توان معنا یا حالتی خاص از یک تصویر را در عکس به نمایش گذاشت. ممکن است یک عکاس سوژه‌ای را تنها به دلیل رنگی که دارد انتخاب کند، همچنین ممکن است که عکاس برای نمایش یک مفهوم یا ایده رنگ کلی عکس را به کمک فیلترهای رنگی تقویت یا تضعیف کند. به همین دلیل است که می‌توان ادعا کرد رنگ در عکس اولین اِلِمان طبیعی برای انتقال افکار و ذهنیات عکاس است.

رنگ های گرم بیانگر حس نشاط و پویایی هستند. رنگ‌های گرم اغلب با فعال کردن عکس العمل‌های مغز باعث ایجاد حس هیجان و عشق و گاهی نیز عصبانیت در فرد می‌شوند. در مقابل رنگ‌های سرد اغلب باعث ایجاد حس آرامش در فرد می‌شوند، ضمن این که می‌توانند حس سرما را بیش از پیش به بیننده منتقل کنند و با ایجاد اثرات منفعل بر مغز بیننده باعث ایجاد حس رضایت، آرامش و سکون ‌شوند.

تاثیر رنگ ها درعکاسی طبیعت​
تاثیر رنگ ها درعکاسی طبیعت​

تاثیر رنگ ها درعکاسی طبیعت

مهمترین خصوصیت طبیعت، رنگی بودن آن است. می‌توان با تأکید بر رنگ‌های طبیعی یک عنصر طبیعت را در ذهن بیننده بیشتر قابل لمس ساخت.

تاثیر رنگ ها در عکاسی فصل ها

می‌توان از تأثیر شگفت انگیز رنگ‌هایی مثل نارنجی، زرد، قهوه ای در توناژ مختلف برای به تصویر کشیدن پاییز نام برد. رنگ سبز درخشان و رنگ‌های سفید، صورتی و زرد هم در به تصویر کشیدن فصل بهار می‌تواند مثال خوبی باشد. رنگ آبی که القا کننده آرامش است بیشتر فضای عکسهای مناظر طبیعت را معمولا شامل می شود. برای انتقال حس آرامش می توان سهم بیشتری به عکسهای طبیعت داد تا حس خوبی در بیننده ایجاد کرد.

گاهی برای القای حس سرما در عکسهای فصل زمستان از رنگ‌های خنثی مثل دودی، سفید و سیاه استفاده می‌شود. هنر عکاس است که بتواند با تأکید بر رنگ‌ها حسی که خود از فضای عکاسی و سوژه دارد را به بیننده نیز منتقل کند. یک عکاس حرفه‌ای باید بتواند احساسی که مد نظر دارد را با نمایش رنگ‌ها در تصویر، در بیننده ایجاد کند.

تاثیر رنگ ها در عکاسی تبلیغاتی​
تاثیر رنگ ها در عکاسی تبلیغاتی​

تاثیر رنگ ها در عکاسی تبلیغاتی

می توانید برای مواد غذایی از رنگ های گرم جهت عکاسی تبلیغاتی استفاده کنید. رنگهای گرم مثل نارنجی و زرد می تواند انرژی و اشتها را به بیننده القا کند.

احساسات وخصوصیات رنگ ها

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های انتقال احساس از طریق رنگ است.

• رنگ قرمز

یکی از قوی‌ترین رنگ‌ها در طبیعت رنگ قرمز است. رنگ قرمز رنگ فعالی است و می‌تواند پویایی و هیجان بالا را در عکس نمایش دهد.

مثبت : احساس قدرت، توانایی، تحرک، اشتیاق و هیجان

منفی : احساس خشم، بی‌صبری، خشونت و انتقام

• رنگ نارنجی

نارنجی یکی از رایج‌ ترین رنگ‌ هایی است که در طبیعت می توان نام برد. این رنگ مفهومی از نشاط و انرژی بسیار را به همراه دارد. گاهی نیز در ترکیب با رنگ‌ هایی مثل قهوه‌ای نشانه ‌ای از مرگ طبیعت است.

مثبت : احساس شجاعت، اعتماد به‌ نفس، گرما و انرژی

منفی : احساس جهالت، ضعف و کندی

• رنگ زرد

درخشان ترین رنگ در طیف رنگ‌های گرم رنگ زرد است. رنگ زرد حاوی انرژی بسیار بالایی است به ویژه اگر توناژ طلایی داشته باشد نمادی از سلامتی و شکوه محسوب می‌شود.

مثبت : احساس احتیاط، روشنایی، هوش و لذت

منفی : احساس انتقاد، تنبلی و بدبینی

• رنگ سبز

سبز شاخص ترینِ رنگ ها در عکاسی طبیعت است. اما از رنگ های اصلی نیست و از ترکیب دو رنگ : زرد و آبی بوجود آمده است. به تصویر کشیدن رنگ سبز نشان از زندگی و امید دارد، همچنین معمولا در سایه پردازی‌ها نیز از این رنگ در توناژ بسیار تیره و ترکیب با قهوه‌ای به جای رنگ سیاه استفاده می‌شود.

مثبت : احساس ثروت، سلامتی، طبیعت، رشد و تسکین دهنده

منفی : احساس حسادت، طمع و گناه

• رنگ آبی

انواع توناژ رنگ‌های آبی نشان از آرامش و حس سکون دارد. آبی را می‌توان بعنوان یک رنگ عمیق دانست که استفاده از آن در اکثر تصاویر حس آرامش و سکون را در بیننده ایجاد می کنند. این رنگ با طیف سرد می‌تواند برای نمایش سرما در کنار رنگ‌های خنثی چون سفید و خاکستری استفاده شود.

مثبت : احساس آرامش، صلح، عشق، راحتی و هارمونی

منفی : احساس ترس، سردی، بی‌حسی و افسردگی

• رنگ بنفش

بنفش یکی از رنگ‌های نادر است که کمتر به شکل خالص می‌توان آن را یافت. رنگ بنفش با سلطنت و ثروت در ارتباط است. نمایش آن در تصاویر می‌تواند برای ایجاد حس شکوه و عظمت در بیننده باشد. در عکس‌های تبلیغاتی جواهرات استفاده از رنگ بنفش می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

مثبت : احساس وفاداری، پیچیدگی و آیین‌محوری

منفی : احساس شکست خوردگی، درد و اضطراب

• رنگ سیاه

رنگ سیاه،نشان قدرت، پختگی، رمز و راز و غم، سوگواری و افسردگی است. این رنگ همه طول موج‌های نور را به خود جذب کرده و درواقع همه چیز را در خود پنهان می‌کند.

مثبت : احساس دراماتیک، اصیل، متعهد و جدی

منفی : احساس تاریکی، سردی، مرگ و شیطانی

• رنگ سفید

مثبت : احساس پاکی، تازگی، خوبی و بهشتی

منفی : احساس سرما، تلخی، فاصله و کوری

دمای رنگ​
دمای رنگ​

دمای رنگ

دمای رنگ یکی از خواص نور مرئی است و برحسب (k) کلوین اندازه گیری میشود. نورهای خنک تر مثل نور لامپ فلورسنت با مقدار کلوین بزرگتر نمایش داده می شود. دمای رنگ بالاتر و نورهای گرم تر مثل نور لامپ تنگستن داخل خانه با عدد کلوین کوچکتر (دمای رنگ کمتر) مشخص می شوند.

تاثیر رنگ های سرد و گرم در عکاسی

رنگ‌ها در عکاسی را به دو دسته گرم و سرد میتوان تقسیم کرد.

• رنگ‌های گرم شامل:

قرمز، نارنجی و زرد هستند.

• رنگ‌های سرد شامل:

سبز، آبی و بنفش می‌شوند.

هرکدام از این طیف‌های رنگی دارای ویژگی‌های مخصوص به خود  است، بنابراین نقش موثری نیز در عکاسی دارند. و این هنر عکاس هست که نشان دهنده تمام این حس هاست.

رنگ‌های گرم انرژی بالایی دارند و احساس قوی‌تری را منتقل می کنند، و همینطور هم قدرت بالایی در جلب توجه دارند. در طبیعت رنگ‌های گرم نسبت به طیف رنگ های سرد را کمتر می توان یافت. می شود برای برجسته کردن یک موضوع در عکاسی از سوژه از این رنگ‌ها استفاده کرد. دلیل محبوبیت بالای عکس‌های طلوع یا غروب خورشید یا تصاویر پاییزی همین مسئله است.

در مقابل رنگ‌های سرد آرام و ملایم هستند و معمولا در پس زمینه حالت مات پیدا می‌کنند. اگر در ترکیب با رنگ‌های گرم به کار برده شوند کلا به حاشیه می‌روند. رنگ‌های سرد آرام‌ بخش هستند و معمولا برای دیده شدن باید تلاش زیادی داشته باشند. ایجاد تعادل بین رنگ‌های سرد و گرم بسیار مهم است و عکاس می تواند تعادل و تاثیرگذاری بیشتری را به مخاطب القا کند.

برای ترکیب بندی رنگ ها در عکاسی معمولا یا رنگ های یک طیف را کنار هم قرار می دهند. گاهی هم از ترکیب رنگ های متضاد که در دایره رنگ ها در مقابل هم قرار دارند استفاده می کنند. گاهی اوقات ترکیب بندی عکس را بر اساس چرخه رنگ انتخاب می‌کنند. به طور مثال ترکیب رنگی مثلثی که در آن یک مثلث فرضی روی دایره رنگ قرار داده می‌شود و رنگ‌هایی که روی هر رأس قرار می‌گیرند را در یک ترکیب به کار می‌برند. چنین ترکیبی را برای یک مربع فرضی نیز می‌توان پیاده‌سازی کرد.

تاثیر رنگ ها برای ایجاد نقطه توجه عکس

رنگ ها در عکاسی تاثیر مستقیمی روی ایجاد تمرکز و توجه به سوژه دارند. استفاده از رنگ نارنجی در ترکیب با زرد برای سوژه اصلی در یک پس زمینه با رنگ خنثی مثل طوسی یا سفید می‌تواند مثال ملموسی برای جلب توجه بیننده به سوژه اصلی باشد.

اهمیت مدیریت رنگ و ویرایش صحیح رنگ ها

یکی از جذابیت‌های عکاسی تقویت یا تضعیف یک رنگ با استفاده از فیلترها یا نرم افزارها است. با استفاده از فیلترهای عکاسی می توان یک رنگ خاص را در عکس تقویت کرد. مثلا با استفاده از فیلتر پلاریزه می توان آبی آسمان را اشباع کرد. با اینکار هم جذابیت عکس منظره بیشتر می شود و هم فضای آرامش عکس تقویت می شود. کنترل صحیح رنگها توسط نرم افزارها یکی از اصلی ترین وظایف عکاس است. بخشی که تاثیر زیادی در واقعی یا مصنوعی جلوه دادن عکس و چاپ دقیق رنگ ها خواهد داشت.­­­

چگونگی کنترل شدت رنگ در تصویر​
چگونگی کنترل شدت رنگ در تصویر​

چگونگی کنترل شدت رنگ در تصویر

در واقع رنگ‌ها می‌توانند در کادر زیاد از حد باشند و یا برعکس خیلی کم در تصویر استفاده شوند. این موضوع می‌تواند با استفاده از نوردهی و روشنایی که در تصویر آن را کنترل می‌کنید، کم یا زیاد شود.

اگر بیش از حد از یک رنگ خاص استفاده کنید، ممکن است احساس و یا ویژگی خاصی که قصد دارید از تصویر شما منتقل شود به طور کاملاً برعکسی عمل کند. پس حواستان باشد که از چه رنگ‌هایی چه مقدار و در چه وضعیتی استفاده می‌کنید.

تکنیک هایی برای ثبت یک عکس رنگی خوب

چند راهکار و تکنیک به کارگیری رنگ در قاب بندی و عکاسی را به شما معرفی می‌کنیم.

به کار گیری رنگ غالب، در عکاسی رنگی

تضاد و تراکم رنگ‌ها موجب می‌شود تا چشمان مخاطب تمرکز کافی برای یافتن نقطه‌ی کانونی عکس نداشته باشد و دچار سردرگمی گردد.

به‌جای آنکه از چندین رنگ استفاده کنید، در این تکنیک می‌توانید یک رنگ غالب را انتخاب کرده و عکس خود را برمبنای نقطه‌ی کانونی آن رنگ، قاب بندی کنید.

زمانی‌که از این تکنیک استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که سوژه‌ی اصلی شما هم در دل رنگ غالب باشد.

تکنیک محدود و ایزوله کردن رنگ درعکاسی

محصور کردن رنگ غالب در یک قاب عکاسی رنگی ، تاثیر بسزایی در جذابیت و حالت دراماتیک تصویر دارد. استفاده از لنزهای زوم و تله فتو به شما کمک می‌کند تا بتوانید بخش‌هایی از تصویر را که دارای رنگ‌هایی براق و جذاب است را به ثبت برسانید.

یک راه دیگر در استفاده از تکنیک رنگ در عکاسی، بدون استفاده از لنزهای گفته شده، تغییر قاب و زاویه‌ی دوربین است، بطوری که بخشی از سوژه با فرم محدود شده‌ی رنگی در قاب شما جای بگیرد. با این کار شما می‌توانید سوژه را از فضای پیرامونش جدا کرده تا رنگ غالب کاملا در فضایی خالی محصور گردد­­­­.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفیده واقع شده باشد. باعث خوشحالی ما خواهد بود اگر در قسمت دیدگاه ها نظر خود را  در رابطه با محتوای این پست و همچنین کیفیت ارائه ی آن بیان کنید.

ثمین اسلامی

مدیر و مؤسس وبسایت گروه هنری هناس

دیدگاه

پاسخی بگذارید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

0 نظر تاکنون ارسال شده است
×

ورود | عضویت

ورود شما به معنای پذیرش شرایط هناس و قوانین می باشد.